E-commerce – znany również jako handel elektroniczny, handel internetowy i handel online – to model biznesowy, który obejmuje transakcje odbywające się w Internecie. Sklepy, które sprzedają swoje produkty online, to sklepy lub firmy e-commerce. Model ten pozwala konsumentom na szybki zakup dostępnych produktów oraz wybór dogodnej metody płatności. Rezultatem tego działania jest otrzymanie przesyłki na podany adres lub nabycie usługi lub produktu w inny możliwy sposób.
E-commerce nie powinien być mylony z e-biznesem. Chociaż czasami określenia te używane są zamiennie, nie są one synonimami. E-commerce wskazuje na transakcje towarów i usług, podczas gdy e-biznes odnosi się do wszystkich aspektów prowadzenia biznesu internetowego.
Popularne modele biznesu e-commerce
Istnieją cztery powszechnie znane modele biznesowe e-commerce:
- B2B (business to business) – firma sprzedaje produkty innym firmom,
- B2C (business to consumer) – firma sprzedaje produkty konsumentom,
- C2C (consumer to consumer) – konsument sprzedaje produkty innym konsumentom, najczęściej są to przedmioty używane.
- C2B (consumer to business) – konsument sprzedaje swoje własne produkty lub usługi firmie lub organizacji.
Wybór odpowiedniego modelu biznesowego uzależniony jest od specyfiki prowadzonej działalności i ustalonych celów.
Czym jest sklep online?
Strony internetowe, na których sprzedawane są towary lub usługi, nazywane są sklepami online. Odnosić się one mogą do każdego z powyższych modeli biznesowych e-commerce. Istnieje wiele rodzajów sklepów online, a najbardziej popularne to:
- sklep online z fizycznymi towarami – możliwość zaoferowania produktów szerszej publiczności oraz zwiększenie sprzedaży bez inwestowania w fizyczne sklepy,
- strona e-commerce oferująca usługi – doskonała możliwość połączenia osób oferujących usługi z ich potencjalnymi odbiorcami,
- sklep online z produktami cyfrowymi – wyeliminowanie konieczności używania nośników oprogramowania lub gier, poprzez udostępnienie możliwości bezpośredniego pobrania produktu,
- sklep online działający w modelu dropshipping – sprzedaż fizycznych towarów bez konieczności trzymania zapasów, dzięki współpracy z dostawcami.